Sivut

tiistai 17. kesäkuuta 2014

Oireita

Minulla ehti kierukan poiston jälkeen olemaan kahdet kuukautiset, mutta varsinaisia yrityskiertoja meillä oli kaksi, joista tällä toisella onnisti. Kyttäsin kierukan poiston jälkeen kaiken maailman raskausoireita, joita minulla tuntui olevan jos jonkin näköisiä. Oli pahoinvointia, alavatsakipuja, päänsärkyä ja niin edelleen. Oireet luultavasti johtuivat kierukan poistosta ja sen aiheuttamasta hormonitasapainon muutoksesta, sillä kuukautiset sitten alkoivat myöhemmin. Tässä toisessa yrityskierrossa ainoat selkeät oireet, jotka poikkesivat normaalista, olivat rintojen ja etenkin nännien kipeytyminen sekä tunne siitä, että olen raskaana.

Minulle tuli melko pian ovulaation jälkeen sellainen olo, että nyt taisi onnistua. Se oli vain sellainen tunne. Muutama päivä siitä rintani ja varsinkin nännini kipeytyivät, mikä ei ole minulle normaalia. En pystynyt edes pitämään rintaliivejä päivän aikana kauaa päälläni, kun rintoihin sattui niin paljon. Noin viikko ennen kuukautisten alkamista alkoi väsymys ja voimattomuus. Nukuin yhtenä päivänä päikkäritkin, mitä en yleensä tee. En kuitenkaan pitänyt tuota väsymystä mitenkään erikoisena, sillä välillä minulla on noita kausia, jolloin väsyttää nukkumisista riippumatta. Sitten alkoivat myös tutut kivut alavatsassa ja -selässä, mitkä ovat minulle normaaleja pari päivää ennen kuukautisia. Tunne siitä, että olen raskaana, alkoi kuitenkin samaan aikaan vähitellen voimistua, vaikka oireet viittasivat ennemminkin siihen, että kuukautiset olivat tulossa. Tuntuu hassulta sanoa se ääneen, mutta olin jo ennen ensimmäisen raskaustestin tekemistä varma siitä, että olen raskaana. Kun sitten tein ensimmäisen raskaustestin päivä sen jälkeen, kun kuukautisteni olisi pitänyt alkaa, ja testi näytti negatiivista, en ollut pettynyt tai surullinen, koska minulla oli edelleen se voimakas tunne. Kaksi päivää myöhemmin tein positiivisen testin.

Nyt rinnat ovat edelleen kipeät, ja olen huomannut, että jotkin hajut ovat alkaneet voimistua ja hieman etoa minua. Pahoinvointia minulla ei ole ollut, mutta sellaista ällötystä joidenkin hajujen kohdalla. Yksi näistä hajuista on banaanin haju. Haistoin yksi päivä roskikseen aikaisemmin heittämäni banaanin kuoren kauas, ja se haisi ällöttävälle. Banaanin syömisestä on myös tullut hankalaa. Ennen olen syönyt banaanin lähes päivittäin välipalana, mutta nyt banaani ei enää maistu samalla tavalla, ja siitä on jäänyt puolet syömättä. Toinen etova haju tuli lonkerosta, jota ystäväni joi.  Kahvista on nyt muutamana aamuna jäänyt puolet kuppiin, kun se ei ole maistunut hyvälle. Lisäksi alaselkäni on ollut kipeä nyt useampana päivänä ja ravaan useammin vessassa, mikä tarkoittaa usein, sillä joudun normaalistikin käymään aika usein vessassa pienen rakkoni takia.

Siitä vahvasta tunteesta, että olen raskaana, huolimatta, tuntuu edelleen uskomattomalta, että olen raskaana, että minun sisälläni oikeasti kasvaa meidän pikkuinen. Menee varmaan hetki, ennen kuin ajatukseen oikeasti ”tottuu" ja että sen todella tajuaa. Uusia raskausoireita siis odotellessa, jos niiden avulla konkretisoituisi tämä raskaus enemmän.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti